Jarkko
Laine: ”Nick Naantali itäisillä mailla”
OTAVA 1974
250 sivua
Vuonna 1967 ilmestyi kaksi runokirjaa, jotka avasivat
minulle tien aivan uudenlaiseen ajatteluun ja maailmaan. Kari Aronpuron ”Minä
viihtyy” ja Jarkko Laineen (1947 – 2006) ”Muovinen Buddha” olivat  jotain uutta ja avasivat silmät myös
muualle  maailmaan. Aiemmin suomalista
konservatiivisuutta säväyttänyt Hannu Salaman ”Juhannustanssit” ilmestyi 1964,
ja vaikka sekin osui aikaansa, oli tuo kirja vain pieni häivähdys siitä, mitä vielä
oli tulossa.
60-luvulla alkoi sellainen nuorisokulttuurin vapautumisen
aika, jollaista tuskin koskaan enää tullaan kokemaan. Sodan ja sotaa edeltäneen
ajan haamut ja painolastit päästiin elintason kasvun myötä karistamaan
harteilta. Nuorisosta alkoi tulla yhteiskunnallisesti vaikuttava voimatekijä. Vapautuminen
haki muotojaan, syntyi hippiliike, underground, sarjakuvat, nuorisomusiikki,
nuorisomuoti, sodanvastaisuus, mystiikka, punk ja lopulta Woodstock 1969.
Politiikkakin oli aivan uudella tavalla osana nuorison elämää ja se ilmeni
erityisesti sodanvastaisuutena. Nuorisopoliitikkoja ponnahti esille: Tuomioja,
Björklund  jne.  Valitettavasti myös huumeet tulivat
jäädäkseen.
Kulttuurin alalla tuo aika loi paljon uutta ja hetkessä
elävää mutta todella paljon myös pysyvää. 
Niin Aronpuron kuin Laineenkin tuotanto on sitä kaikkein pysyvintä
laatua. Erityisesti Jarkko Laineen runoudella tulee olemaan pysyvä asema
suomalaisen runouden kentässä.  
Jarkko Laineen proosa ei iske samalla tavalla tajuntaan kuin
runous, vaan lähestyy elämää eri tavoin. Osa 
hänen kirjoistaan  voidaan  pintapuolisella arvioilla luokitella
viihdekirjallisuudeksi. Tämä on vain 
pinnallinen totuus. Viihteellisyyden ja huumorin kaavun alta nimittäin
paljastuu todellinen elämä ja sen paljas, jopa raadollinen kuvaus. Ja jos nyt
esillä oleva romaani, ”Nick Naantali itäisillä mailla”, ei olekaan aivan
Laineen parhaimmistoa, antaa se hienon ja totuudellisen kuvan tuosta 60-luvun
lopun elämästä  ja siitä yhteiskunnasta,
josta nuorisokulttuurin uusi aalto lähti ponnistamaan. Minusta kirja on ennen
kaikkea ajankuva.
”Tarjoilija kalautti lautasen
Laurin eteen ja kurotti toisesta pöydästä sen viereen tomaattisosepullon. Lauri
katsoi annostaan epäröiden: kelmeitten perunalohkojen päälle oli levitetty kuin
paarinliinaksi haalistunut ja kipristelevä salaatinlehti. Hän kohotti sitä
haarukalla ja sen alta paljastui kolme käristettyä nakkia jotka olivat vielä
narulla kiinni toisissaan. Hän kellisti yhden rasvassa uivan perunan kyljelleen
ja tiesi jo miltä se maistuisi hänen suussaan. Haluttomana hän kuorrutti
perunat ketsupilla ja alkoi lapata ruokaa suuhunsa.”
Ajankuva kirja on laajassakin mielessä. Sen tapahtumat
sijoittuvat Turun lisäksi  kiertomatkalle
Moskovaan ja Kiovaan. On mielenkiintoista lukea suomalaisten ja myös
amerikkalaisen Nick:n  näkemyksiä näistä
kohteista  ja  myös suomalaisten asenteista naapurimaihin.  Mukava myös verrata Neuvostoliiton sen ajan
tilannetta nykyhetken Venäjään. Moskovan ja Kiovan suhdehan on  nytkin ajankohtainen ja mielenkiintoinen.
Kirjassa kuvattu aika on minun nuoruuttani 
ja nyt koin  sen ajan  toisen 
ihmisen silmien  ja
viidenkymmenen  vuoden linssin  kautta.  Moni asia on edelleen ajankohtainen  ja 
valitettavasti  yksi  niistä 
oikeistolainen ääriajattelu. Kirjan esittelemä kiihkokansallisuus  ja muka isänmaallisuus  on nostanut päätään tämänkin päivän Suomessa.
Vaikka äärioikeistolainen toiminta on 
kirjassa kuvattu aivan yhtä naurettavaksi  kuin se on nykyäänkin, ei se silti
väheksyttävää ole. Se saattaa aiheuttaa 
kaikessa mitättömyydessäänkin tuskaa ja kärsimystä  ja on siksi pystyttävä torjumaan.
Kirjan tarina on polveileva, eikä se kaikilta osin ole
uskottava, kiinnostava  kylläkin, mutta uskottavuushan
harvoin  on olennaisinta viihdekirjallisuudessa
. Tuskin kukaan  lukee Remestäkään  uskottavuuden takia. Tässäkin tarinan kautta
vaan johdatellaan  ihmisiä ajattelemaan
olennaisempia  asioita. En paljasta  juonta, sillä mukavat yllätykset  juonenkäänteissä piristävät  lukemista. Ja kirjan  loppuhan on todella vauhdikas.
Laineen proosateoksista ”Niin kulki Kolumbus” on
tuntunut  parhaalta. Sujuva kieli,
huumori  ja mielikuvitukselliset
juonenkäänteet  tekevät  muutkin teokset  lukemisen 
arvoisiksi. Ne ovat  myös
mukavasti erilaisia  ja ennen kaikkea,
tuovat  taas 60-/70-luvun nuorisokulttuurin
ja nuorison elämäntavan murroksen 
käden  ulottuville. Joskus tosin
ihmetyttää,  kuinka  tästä ympäristöstä  pääsi nousemaan niinkin  voimakas nuorison liikehdintä.
Mainittakoon, että 
yksi tämän  kirjan  päähenkilöistä, kirjailija Lauri Kenttä, on
sanoittanut kolme kappaletta Suomen talvisota 1939 – 1940 levylle
”Underground-rock” (mm. kappaleen Kekkonen-rock). Kirjasta ei oikein selviä
onko tämä turkulainen Lauri Kenttä  sukua
Teräsmiehelle, jonka arkinen nimi on myös Lauri Kenttä. Tuon klassikkolevyn
kappaleiden muita sanoittajia ovat  mm.
Oriveden kenkätehdas, E. Väline ja Ruotsin kuningas.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti