James
Ellroy: ”Musta Dahlia”
Like 2004, toinen painos
447 sivua
Alkuteos ”The Black Dahlia” (1987)
Suomentaja Juha Ahokas
Televisiosta tuli
äskettäin tämän kirjan pohjalta tehty elokuva
ja vaikka se ei ollutkaan
kirjan veroinen, välittyi siitä
aidosti kirjan tunnelma. Elokuva saikin
minut kaivamaan esille
James Ellroy:n kirjan ”Musta Dahlia”, joka on
Ellroy:n tuotannon parhaimmistoa. Ellroy
on kovaksikeitetyn ja
väkivaltaisen rikoskirjallisuuden parhaita
edustajia. Väkivallan ja
kovaotteisuuden lisäksi kirjat kulkevat mielikuvituksen ja mahdollisen
sekä toden rajapinnassa.
Ellroy puuttuu ja paljastaa kirjoissaan korruption ja poliittiseen vehkeilyn kytkentöjä yhteiskunnassa.
Kirjoissa on myös selvä yhteiskunnallinen aspekti. Sillä korruption lisäksi poliittinen keinottelu ja
epärehellisyys on hänen
kirjoissaan selvästi esillä. Tämä
tulee vahvasti esille mm.
kirjassa ”Amerikan tabloidi”, joka käsittelee mm.
Kennedyn murhaa.
”Musta Dahlia” on osa niin kutsuttua LA-kvartettia, johon
kuuluvat myös kirjat ”Hollywood - Suuri tyhjyys”, ”LA –
Langennut kaupunki” ja ”White Jazz –
Musiikkia pimeästä”. Kirjat ovat itsenäisiä ja niitä
yhdistää ajankohta ja
tapahtumapaikka. ”Mustan Dahlian”
lähtökohtana on todellinen,
vuonna 1947 tapahtunut
murha. Murhan uhria (Elizabeth
Short) alettiin lehdistössä kutsua Mustaksi Dahliaksi. Rikos ei koskaan selvinnyt.
Tästä kirjasta löytyvät kaikki Ellroyn kirjojen peruspiirteet: rasismi, joka vaikuttaa poliisien
keskuudessa, väkivaltainen tapa
ratkaista ongelmia, korruptio ja
viranomaisten ja poliisien väliset suhteet ja keinottelu. Ja tietenkin kaiken
takana oleva rahan vaikutus. Kirjassa
näkee hyvin selvästi Raymond Chandlerin
vaikutuksen. Kaikesta huokuu
samanlainen melankolinen tunnelma ja
ongelmat kaatuvat päälle. Ja naiset – tuntuu kuin he
olisivat siirtyneet tänne
suoraan Chandlerin kirjoista.
Tästä listasta huolimatta, tai ehkä
siitä johtuen, kirja
on hyvä ja vaikuttava.
Kirjan alussa esitellään päähenkilöt ja kirjan
työpari varsin poikkeuksellisella tavalla. Molemmat ovat entisiä
ammattinyrkkeilijöitä ja
siellä ”valkoisia toivoja”. Heidän kesken
järjestetään nyrkkeilyottelu,
jonka kuvaus on todella
upea, parhaita mitä olen lukenut. Ottelun
jälkeen heistä tulee työpari
ja Mustan Dahlian mysteerin käsittely
voi alkaa.
En paljasta juonta,
mutta Mustan Dahlin
perusajatuksena on murhan tutkimisen lisäksi
kuvata yhteiskunnallisia
rakenteita, jotka ovat vaikuttaneet
murhan syntyy, taustalla olevaa
keinottelua, korruptiota ja suojelua.
Vaikka murha itsessään
on raaka, niin oikeastaan sen
raakuus vain paljastaa selvemmin murhan taustalla olevan toiminnan julmuutta ja itsekkyyttä.
Tarinnalle antaa taustaa myös asiaa
tutkivien kahden poliisimiehen, Lee
Blanchardin ja Bucky Bleichertin sekä heidän naisystävänsä Kay Laken, tarina ja heidän menneisyytensä. Tarina on raaka, paljastava ja mukaansa tempaava. Ellroy ei ummista
silmiään yhteiskunnan epäkohdilta, vaan näyttää
kontrastin niin kurjuuden
kuin yläluokan elämän, väkivallan
ja kiihkeän rakkauden, oikeudenmukaisuuden ja petollisuuden välillä. Oikeastaan nämä kontrastit
muodostavatkin kirjan olennaisen
jännitteen.
Kirjaa lukiessa kaiken
taustalta paljastuu myös
yhteiskunta, jossa rahalla
ja muulla keinoin hankitulla vallalla
on ratkaiseva vaikutus.
Poliisienkin toiminnan
tavoitteena ei välttämättä ole totuus,
vaan ratkaisu, josta on
mahdollisimman vähän haittaa vallanpitäjille tai sitten
mahdollisimman paljon hyötyä.
Tietojen pimittäminen, salailu ja syyllisten
lavastaminen ovat arkipäivää. Korruptio ulottuu
kaikkialle:
”…
Kohautin olkapäitäni. ”Mick
tuntee hyvin Brownien ja puolet kaupunginhallituksesta. Näetkö aseeni ja
käsirautani”
”Näen.”
”Cohen maksoi ne. Hän järjesti
varat rahastolle, joka auttaa nuorempia konstaapeleita maksamaan varusteensa.
Se on hyvää suhdetoimintaa. Kaupungin verotarkastaja ei koskaan tutki hänen
kirjanpitoaan, koska Mick maksaa bensat ja öljyt veroviraston virkailijoiden
autoihin. Niinpä uutisesi ei varsinaisesti järkytä minua.”
…”
Kirja on tietysti romaani,
mutta Ellroyn kirjojen yleisenä
piirteenä on kyllä se, että ne heijastelevat yhteiskunnallista todellisuutta ja kulkevat mielikuvituksen ja todellisen
rajapinnassa.
Nyt USA:n mellakoiden
aikaan Musta Dahlia on
ajankohtaisempi kuin aikoihin.
Kirjasta näkee selvästi
kuinka vahvat juuret
rasismilla on USA:n
poliisiorganisaatioissa. Tämä rasismi ei
kohdistu ainoastaan mustiin,
vaan kaikkeen erilaisuuteen. Ellroyn
kirja kuvaa 40-lukua mutta
rasismin juuret ovat
syvällä ja vaikuttavat myös tämän päivän poliisiorganisaatioissa.
Aluksi tuntui siltä,
että kirjan toisen osan
loppu olisi ollut
paras lopetus kirjalle,
mutta ehkä sittenkin,
ongelmienkin jälkeen, kirjan
todellinen loppu tuo toivon ja kestävämmän tulevaisuuden ainakin
kahdelle tai oikeastaan kolmelle ihmiselle.
Vaikka tämä on kovaotteinen rikosromaani, jättää kirja
lukijaan paljon tavallista rikosromaania
kestävämmän jäljen. Tätä voi suositella kaikille
hyvän kirjallisuuden ystäville.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti