Andre Spicer: ”Paskanjauhantasbisnes”
Eurooppalaisen filosofian seura ry (niin&näin)
2018
Suomennos Tapani Kilpeläinen
221 sivua
”Paskanjauhantabisnes” on
Eurooppalaisen filosofian seura ry:n (niin&näin) julkaisema sadas
kirja. Näiden kirjojen julkaisu, mukaan lukien
julkaisema Niin&Näin-lehti, on
merkittävä kulttuuri- ja tiedeteko
ja kyllä ”Paskanjauhanta” -kirja on tuon työn ansiokas jatkumo.
Kirjan takasivun esittelytekstissä todetaan: ”Organisaatiotutkija Andre Spicerin
mukaan muodikkaan soopan
jauhaminen on vallannut
nykypäivän työelämän niin täysin, että
johtamispuheen käyttämisestä on
tullut tärkeämpää kuin tuloksista”.
Tästä on
kirjassa useita mainioita
esimerkkejä. Kun tähän
vielä yhdistetään
erityisesti politiikassa yleistynyt ”uuskielen”
käyttö täytyy sanoa, että
paskanjauhanta on vallannut
yhteiskunnan täysin.
Kirjan tärkeys tulee
siitä, että sen
lukemisen jälkeen pystyy
paremmin tarkkailemaan johtajien
ja poliitikkojen puheita
ja tutkimaan, onko niissä
todellista sisältöä vai
täyttyvätkö ne yleisistä
korulauseista ja
epäkonkreettisista ja ylevistä
termeistä.
Kirjan kappaleessa ”Paskanjauhannan bongausopas” (alkaen sivulta 33) on analysoitu Stephen Elopin
tervehdystä nokialaisille kun hänet
oli nimitetty toimitusjohtajaksi. Tuo
osuus kannattaa lukea.
Kirjan mukaan Financial
Timesin kolumnissaan Lucy Kellaway huomautti, miten tämä
viesti ”tuottaa lisäarvoa
esittelemällä bisnespotaskaa, joka on
täysin linjassa ylemmän johtajiston nykyisen soopan
kanssa.” ”Kellaway heijasteli monien
ajatuksia, kun hän kutsui
tätä sähköpostiviestiä ”tapausesimerkiksi
siitä, miten ei pidä kirjoittaa,
ajatella tai johtaa bisnestä”.” Nokian johdolle
tämä näytti kuitenkin kelpaavan täysin. Paskanjauhannan yksi
haittapuoli onkin juuri
siinä, että sillä voidaan hämätä
myös päättävät henkilöt
uskomaan kaiken olevan
hyvin.
Nokiaa
esitellään kirjassa muutenkin.
Nimeltään osuvassa kappaleessa ”Typeryys” (alkaen s. 155), kerrotaan
kuinka pelon ilmapiiri yhtiössä
johti siihen, että
keskijohto oli haluton
kertomaan ylöspäin huonoja uutisia. Heidän piti
esittää hurjan optimistisia näkemyksiä. Kun tämä
ei kuitenkaan ole
totta, ollaan
suunnanmuutoksissa aina myöhässä.
– Yrityselämässä ja muuallakin yhteiskunnassa on yleistynyt tyhjä, merkityksetön kieli, toteaa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun yliopistotutkija Marjo Siltaoja.
Siltaojan mukaan on tärkeää erottaa puppupuhe ammattikielestä ja yritysjargonista. Monella ammattikunnalla on oma erityinen sanastonsa, jonka käyttö on usein välttämätöntä. ”
….
”Puppukieli on Siltaojan mukaan sen sijaan kieltä, jota sen puhujat eivät usein itsekään ymmärrä. Johdolle on tärkeää luoda positiivinen ja inspiroiva visio siitä, mihin organisaatio on menossa.
Kiinnostavat tulevaisuudenkuvat vetoavat tunnetusti kuuntelijoihin paremmin kuin yrityksen arjen epävarmuuksien esille tuonti. Mutta liian usein visioissa sorrutaan kieleen, josta puuttuu sisällöllinen merkitys. Puppukieli on yleistä myös ongelmatilanteissa.”
…
”Siltaoja muistuttaa, että selkeä kieli ei ole tylsää.
– Se merkitsee rehellisyyttä, kokemusta ja jopa uskottavuutta. Ja mikä tärkeintä, se sitouttaa toimimaan. Toisin kuin epämääräiset ja höttöiset tulevaisuusvisiot.”
Tuon artikkelin sisältökin
osoittaa, että tämä kirja on tärkeä
ja se kannattaa lukea. Jos
et jaksa lukea sitä kokonaan, lue ainakin ”Esipuhe” ja ”Johdanto”. Aivan varmasti
kuuntelet yrityksesi tai
organisaatiosi johdon juhlapuheita
uudella tavalla ja
niin myös vaalitenttejä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti